Blog Stacja Rehabilitacja

Inne
zagadnienia

Główne przyczyny bólu mięśni żucia

Ból mięśni może być odczuwany jako tępy, rozlany, promieniujący, napięciowy. Jest częstą przyczyną napięciowego bólu głowy i powodem wizyt w klinikach rehabilitacji. Na szczęście fizjoterapeuci w swoim "warsztacie" pracy posiadają wiele skutecznych technik na zmniejszenie napięcia podrażnionych mięśni. Pytanie tylko czy to wystarczy aby uzyskać trwały efekt rozluźnienia?

Czasem tak, czasem nie. Wszystko zależy od przyczyny, która powoduję wzmożony tonus mięśniowy. Co zatem powoduje, że mięśnie odpowiedzialne za żucie są nadmiernie napięte?

Uraz

Każde zdarzenie lub uraz oddziaływujące na ludzkie ciało wywołuje odpowiednią reakcję organizmu, która ma za zadanie ochronę lub naprawę uszkadzanych struktur. Jeżeli w układzie żującym dojdzie do znaczącego urazu lub zdarzenia, to naturalną reakcją jest zwiększenie zabezpieczającego napięcia mięśniowego. Takim urazem, czy zdarzeniem, może być m.in.: uraz zęba przy żuciu zbyt twardego pokarmu, przedłużające się żucie gumy, iniekcja w trakcie zabiegu stomatologicznego, zbyt szerokie otwarcie ust przy ziewnięciu
czy przedłużający się zabieg na fotelu stomatologicznym.

Zabieg stomatologiczny może być urazem powodującym nadmierne napięcie mięśni

Reakcja napięciowa mięśni może szybko ustąpić. Jeżeli jednak przedłuża się w czasie w wyniku np. nawracającej przyczyny to dochodzi do ograniczenia metabolizmu mięśnia powodując lokalną tkliwość mięśniową.

Zaburzenia mięśniowe mogą mieć charakter pierwotny - to znaczy, że źródłem problemu jest tkanka mięśniowa. Nierzadko jednak wzmożony tonus mięśniowy jest efektem nadmiernego pobudzenia ośrodkowego układu nerwowego.

Stres emocjonalny

Ośrodki ludzkiego mózgu odpowiedzialne za stany emocjonalne - układ limbiczny czy twór siatkowaty, mogą wpływać na napięcie spoczynkowe mięśni. Aktywność tych części mózgu, zależy m.in. od poziomu odczuwanego stresu.

Stres emocjonalny możemy rozpatrywać jako pewną dawkę energii, którą nasze ciało musi rozładować. Może to zrobić na dwa sposoby - zewnętrzny lub wewnętrzny. Do sposobów zewnętrznych możemy zaliczyć np. aktywność fizyczną lub reakcję na budzenie w postaci gniewu, krzyku, agresji. Mimo iż są to reakcje naturalne dla organizmu, to nie do końca są akceptowane społecznie. Przy cechach osobowości bardziej introwertycznych, emocje i stres są „przeżywane” bardziej wewnętrznie, co może prowadzić do zaburzeń psychofizjologicznych tj. zespół jelita drażliwego, nadciśnienie tętnicze, czy wzrost napięcia mięśniowego szyi, głowy czy mięśni żucia.

Stres emocjonalny jest główną przyczyną bruksizmu, czyli zaciskania i zgrzytania zębami. Ta niefunkcjonalna aktywność bardzo często jest powodem przeciążania mięśni, którego konsekwencją jest ból mięśniowo-powięziowy aparatu żującego. O wpływie bruksizmu, stresu i emocji na ciało przeczytasz jeszcze sporo na łamach tego bloga.

Odcinek szyjny kręgosłupa a ból mięśni

Ośrodki w naszym mózgu, odpowiedzialne za aktywność i zbieranie informacji z narządu żucia, mieszczą się w pniu mózgu i górnych częściach kręgosłupa szyjnego. To bliskie sąsiedztwo zapewnia silną korelację między kondycją tkanek szyi i twarzy.

Długotrwałe i ciągłe odczuwanie bólu w tkankach mięśniowo-powięziowych, nerwach, naczyniach czy trzewiach zlokalizowanych w odcinku szyjnym kręgosłupa, może prowadzić do powstania bólu przeniesionego na rejon skroniowo-żuchwowy. Objawia się zazwyczaj jako wzmożone napięcie mięśni, jak w przypadku urazu.

Długotrwały ból w szyi może wpływać na wzmożone napięcie mięśni żucia

Ustalenie przyczyny bólu mięśniowo-powięziowego  jest istotne w kontekście planowania leczenia. Leczenie pierwotnych zaburzeń tkanki mięśniowej,  koncentruje się na odnalezieniu przyczyny zaburzenia i działaniu bardziej lokalnym. Jeżeli za ból odpowiada pobudzenie centralnego układu nerwowego i dolegliwości są odczuwane przewlekle, to terapia powinna  być prowadzona bardziej kompleksowo.